SV De Zwaluwen is een vereniging met een rijke geschiedenis, geworteld in de overtuiging dat sport en beweging bijdragen aan gezondheid, welzijn en sociale verbinding. Om een veilige, respectvolle en plezierige omgeving voor al onze leden te waarborgen, hebben we deze gedragscode opgesteld. Deze code geldt voor iedereen die deelneemt aan onze activiteiten, inclusief leden, vrijwilligers, trainers, ouders en bezoekers.

1. Respect en Waardigheid

• Behandel iedereen binnen de vereniging met respect, ongeacht leeftijd, geslacht, afkomst, religie, seksuele geaardheid of fysieke en mentale capaciteiten.
  • Gebruik geen beledigende taal, pesterijen, discriminerende opmerkingen of andere vormen van verbaal of fysiek geweld.
  • Waardeer elkaars verschillen en draag bij aan een inclusieve en ondersteunende omgeving.

2. Veiligheid en Welzijn

• Zorg voor de veiligheid van jezelf en anderen. Volg de instructies van trainers en leidinggevenden op en maak gebruik van de juiste sportuitrusting.
  • Meld onveilige situaties, grensoverschrijdend gedrag of andere zorgen direct aan een van de leidinggevenden, het bestuur of onze vertrouwenspersoon (zie hiervoor onze website).
  • Bevorder een gezonde leefstijl en vermijd het gebruik van alcohol, tabak of andere middelen tijdens verenigingsactiviteiten, tenzij anders toegestaan.

3. Sportiviteit en Eerlijkheid

• Speel eerlijk en volgens de spelregels, zowel tijdens trainingen als in wedstrijden.
  • Wees een voorbeeld voor anderen, toon sportiviteit in zowel winst als verlies, en respecteer beslissingen van juryleden of trainers.
  • Vermijd onsportief gedrag zoals valsspelen, provoceren of onsportieve opmerkingen richting tegenstanders of medespelers.

4. Verantwoordelijkheid en Betrokkenheid

• Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag en draag bij aan een positieve sfeer binnen de vereniging.
  • Wees op tijd aanwezig voor trainingen, wedstrijden en andere verenigingsactiviteiten, en geef tijdig door als je verhinderd bent.
  • Help mee waar mogelijk en draag bij aan de gemeenschap van de vereniging, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk of het ondersteunen van evenementen.

5. Communicatie en Vertrouwelijkheid

• Communiceer open en eerlijk met medeleiders, teamleden, ouders en het bestuur. Bespreek problemen of zorgen op een constructieve manier.
  • Houd persoonlijke informatie van anderen vertrouwelijk en deel deze niet zonder toestemming.
  • Gebruik sociale media op een positieve manier en vermijd het plaatsen van negatieve of kwetsende berichten over de vereniging, haar leden of andere betrokkenen. Ons AVG Privacy Policy is ook te vinden op onze website.

6. Verantwoordelijkheid van Ouders en Bezoekers

• Ondersteun de gedragsregels van de vereniging en moedig kinderen aan om deze te respecteren.
  • Toon respect voor trainers, vrijwilligers en andere leden. Blijf positief langs de zijlijn en moedig sportief gedrag aan.
  • Zorg ervoor dat kinderen op tijd aanwezig zijn bij activiteiten en haal ze op tijd op.

7. Handhaving en Sancties

• Deze gedragscode wordt actief gehandhaafd door het bestuur en de leidinggevenden van SV De Zwaluwen. Overtredingen kunnen leiden tot waarschuwingen, tijdelijke schorsing of in ernstige gevallen, beĆ«indiging van het lidmaatschap.
  • Meldingen van misstanden of overtredingen van deze code kunnen worden gedaan via info@svdezwaluwen.nl, rechtstreeks bij een bestuurslid of bij onze vertrouwenspersoon. Alle meldingen worden vertrouwelijk behandeld.

Slotwoord

Bij SV De Zwaluwen streven we ernaar een omgeving te creƫren waarin iedereen zich welkom, veilig en gerespecteerd voelt. Samen dragen we bij aan het succes en de duurzaamheid van onze vereniging. Wij danken je voor je inzet en betrokkenheid bij SV De Zwaluwen en kijken ernaar uit om samen een sportieve en plezierige tijd te beleven.